Vi hjælper dig

Vi tilstræber udelukkende at tilbyde førsteklasses produkter sammen med den bedst mulige service døgnet rundt. Vi stræber efter at være det mest trygge valg, når det gælder behandlingen af diabetes. Vi har hjertet med i vores arbejde, og vi sætter altid kundens behov først. Det kan være svært at leve med diabetes, og vi ved, at det påvirker mange af livets dagligdags situationer. Derfor tager vi os tid til at svare på dine spørgsmål, når du kontakter os.

Her har vi samlet de oftest stillede spørgsmål og svar. Har du spørgsmål, som ikke findes med på listen, kan du sende dem på e-mail til os: info_dk@rubinmedical.dk

Spørgsmål & svar: Tandem t:slim X2

  • Hvor finder jeg telefonnummeret til Rubin Medicals 24 timers pumpesupport?

    Telefonnummer: 70 27 52 20 (Du finder også nummeret på bagsiden af pumpen) .

  • Hvad indebærer 24 timers pumpesupport?

    70 27 52 20 hverdage 8-16
    Vores kundesupport hjælper dig med spørgsmål om din insulinpumpe, CGM eller andet, du er i tvivl om, hvad angår vores diabeteshjælpemidler.

    Akut teknisk pumpesupport ud over dette tidsrum på tlf. 70 27 52 20
    Det er vores ambition at kunne hjælpe dig, så din insulintilførsel kan ske uden afbrydelser. Vi er her for dig, hvis der skulle opstå et akut problem med din insulinpumpe. Vi henviser primært spørgsmål om CGM til vores kontortid.

  • Hvornår kan jeg opdatere min Tandem t:slim X2 insulinpumpe?

    Tandem t:slim X2 er markedets eneste insulinpumpe med software, som du nemt opdaterer via en PC.

    For at kunne opdatere din insulinpumpe, skal du have en ordination på softwareopdatering fra din behandler. Kontakt dit ambulatorium for at høre om dine muligheder. Dit ambulatorium skal både ordinere softwareopdateringen samt Dexcom G6 fra Rubin Medical.

  • Hvordan foregår en opdatering af Tandem t:slim X2 insulinpumpe?

    Dit ambulatorium ordinerer softwareopdatering og Dexcom G6 fra Rubin Medical. Derefter skal du gennemføre en enkel og kortfattet webuddannelse for at sikre, at du forstår den nye software og dens funktioner. Efter gennemført webuddannelse får du indenfor 7 arbejdsdage et opdaterings-ID via mail, som du har brug for, for at kunne opdatere din insulinpumpe. Du skal downloade og installere et program på din PC for at kunne gennemføre opdateringen. Al information omkring dette vil du modtage fra Rubin Medical via mail, når vi har modtaget ordinationen. Dette er under forudsætning af, at dit ambulatorium har godkendt softwareopdateringen.

  • Jeg har allerede Dexcom G6 i dag, hvordan opdaterer jeg min insulinpumpe?

    Din klinik skal ordinere opdateringen og Dexcom G6 fra Rubin Medical. Du skal skifte fra det Dexcom G6-system, du bruger i dag, til Dexcom G6 fra Rubin Medical (hvis du ikke allerede har gjort det), fordi det er et integreret system.

  • Hvorfor skal jeg have Dexcom G6 fra Rubin Medical?

    Tandem t:slim X2 insulinpumpe og Dexcom G6 er et integreret system, hvor de forskellige dele samarbejder. Vi kan kun påtage os ansvaret og tilbyde oplæring og support, hvis alle dele af systemet leveres af Rubin Medical.

  • Jeg har ingen Tandem t:slim X2 insulinpumpe i dag. Hvordan får jeg den nye insulinpumpe med Basal-IQ?

    Din klinik ordinerer den nye insulinpumpe med Basal-IQ-teknologi. Insulinpumpen findes i sortimentet hos de fleste regioner (kan være afhængig af udbudsaftaler). Kontakt klinikken for at høre, hvordan det ser ud i din region.

  • Fungerer softwareopdateringen til Basal-IQ sammen med Dexcom G5?

    Nej, softwareopdateringen til Basal-IQ fungerer kun sammen med Dexcom G6. Det er yderligere en produktforbedring, fordi du ikke behøver at kalibrere Dexcom G6.

  • Hvordan fungerer Basal-IQ-teknologien?

    Basal-IQ-teknologien sætter insulindoseringen på pause ved behov for at hjælpe med at forebygge lavt blodsukker. Hvis glukoseniveauet forventes at falde under grænseværdien 4,4 mmol/l, sætter insulinpumpen automatisk insulindoseringen på pause. Så snart glukoseniveauet begynder at stige igen, genoptager insulinpumpen doseringen. Det betyder, at en pause i doseringen kan vare helt ned til 5 minutter. Funktionen er aktiveret i insulinpumpen som standardindstilling, og den passer sig selv i baggrunden, uden at brugeren behøver at gøre noget. Du finder en uddybelse af, hvordan Basal-IQ fungerer her.

  • Kan Tandem t:slim X2 insulinpumpe pausere og øge dosen ved behov?

    Ja, det er muligt med Control-IQ-teknologi.

  • Jeg har ikke modtaget mit unikke opdaterings-ID. Hvornår får jeg det?

    Du vil modtage en mail fra Rubin Medical, når dit ambulatorium har bestilt softwareopdateringen til din Tandem t:slim X2 insulinpumpe.

    Inden du kan opdatere din Tandem t:slim X2 insulinpumpe skal du gennemføre en webuddannelse. Efter gennemført uddannelse får du et certifikat, som du skal maile til certifikat@rubinmedical.dk. Når vi har modtaget din mail med dit certifikat, sender vi dit unikke opdaterings-ID indenfor 5 arbejdsdage. Dette skal du bruge for at opdatere din insulinpumpe.

    Har du ikke modtaget dit unikke opdaterings-ID, kan du tjekke om det er havnet i dit spamfilter. Har du sendt dit certifikat, men endnu ikke modtaget dit unikke opdaterings-ID efter en uge, beder vi dig om at kontakte os.

  • Kan jeg bruge en powerbank til at oplade min Tandem t:slim X2 insulinpumpe?

    Ja, du kan godt bruge en powerbank til at oplade Tandem t:slim X2 insulinpumpe. Kravet er, at den skal være på mindst 5 V og kunne klare 1000 mA.

  • Hvorfor kan insulinpumpe og sender miste kontakten?

    Tandem t:slim X2 insulinpumpe og Dexcom G6 kommunikerer via Bluetooth. Bluetoothsignalet går via insulinpumpens skærm, så husk altid at vende insulinpumpens skærm udad samt bære senderen på samme side af kroppen. På den måde opnås de bedste forudsætninger for god kontakt mellem enhederne.

  • Hvad skal jeg tænke på, når jeg flyver med min Tandem t:slim X2 insulinpumpe?

    Din Tandem t:slim X2 insulinpumpe må IKKE udsættes for røntgen (full-body scanner), som bruges til håndbagage og indchecket bagage. Nyere helkropsscannere, som bruges til sikkerhedsscanning i lufthavne, er også en form for røntgen, som din insulinpumpe ikke bør udsættes for. Meddel sikkerhedspersonalet i lufthavnen, at din insulinpumpe ikke må udsættes for røntgenapparater, og bed om en alternativ undersøgelsesmetode. Din insulinpumpe er designet til at kunne modstå almindelige elektromagnetiske forstyrrelser, herunder metaldetektorer i lufthavne. I dokumentet “Information ved flyrejse med Tandem t:slim X2” finder du mere information.

  • Kan jeg købe en Tandem t:slim X2 insulinpumpe privat?

    Insulinpumpen Tandem t:slim X2 sælges kun til hospitaler/ambulatorier i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Vi sælger ikke direkte til privatpersoner.

    Kontakt dit ambulatorium for at høre om dine muligheder.

  • Beskyttelsen til USB-porten på min Tandem t:slim X2 insulinpumpe er gået i stykker. Hvad gør jeg nu?

    Beskyttelsen til USB-porten er en forbrugsvare, som kan bestilles hos Rubin Medical.

  • Jeg oplever, at min Tandem t:slim X2 insulinpumpe har kort batterilevetid. Hvad kan det skyldes?

    Der kan være forskellige grunde til, at batteriet løber hurtigt tør. Kontroller, at mobiltilslutning for Bluetooth er slået fra. Hvis man har mange alarmer, fx okklusionsalarm eller CGM-alarm, bruger det mere batteri, særligt hvis man ikke bekræfter dem. Det samme er tilfældet, hvis man har displayet tændt ofte og/eller har indstillet en lang skærmtimeout. Vi anbefaler, at man oplader sin insulinpumpe ca. 10-15 min./dag.

  • Hvor finder man den totale daglige basaldosis for et døgn i Tandem t:slim X2?

    1) Gå ind i indstillinger -> Min pumpe -> Personlige profiler -> vælg aktuel profil. Tryk på ”Rediger” og derefter på ”Tidsindstillinger”. Tryk på pil ned i det højre hjørne på displayet, til du kommer til sidste side, hvor du ser total daglig basal for den valgte profil. Bemærk, at det kun er den programmerede basaldosis pr. døgn, der vises.

    2) Gå ind i Indstillinger -> pil ned -> Historik eller Pumpehistorik (afhængig af hvilken software du har) -> Basal. Vælg aktuel dag (tænk på, at du ikke kan se dagens totale daglige basal, men gårsdagens og bagud i tiden). Tallet viser den faktiske totale basaldosis den valgte dag.

  • Hvordan fungerer min Tandem t:slim X2 insulinpumpe?

    Her på vores hjemmeside finder du instruktionsfilm og brochurer om vores produkter.

    Klik HER for at gå direkte til siden med informationsmateriale.

  • Hvilke infusionssæt kan jeg bruge til Tandem t:slim X2?

    Reservoiret til Tandem t:slim X2 har en såkaldt t:lock kobling. Alle Tandem infusionssæt passer til reservoiret med t:lock kobling

  • Hvilket insulin kan jeg bruge i Tandem t:slim X2 insulinpumpe?

    Humalog og Novorapid er testet af Tandem Diabetes Care, Inc. og er sikre at bruge i Tandem t:slim X2. Vi anbefaler, at man skifter reservoir og insulin hver 2. til hver 3. dag afhængig af, hvilket infusionssæt du bruger.

  • Hvad er Micro Delivery System?

    Tandem t:slim X2 insulinpumpe har et unikt doseringssystem, et såkaldt Micro Delivery System. Fordelen ved dette system er, at du aldrig kommer i direkte kontakt med hele insulinmængden i reservoiret. Reservoiret er lille men på trods af det, rummer det 300 E insulin.

  • Hvordan tager jeg clipsen af t:case?

    På t:case kan du flytte clipsen, så du enten bærer insulinpumpen lodret eller vandret. Tag først t:case af insulinpumpen. Brug en plan genstand til at løfte plaststykket op, som holder clipsen fast. Skyd samtidig clipsen opad. Flyt så clipsen til den anden holder til clipsen, til den klikker på plads. Se film her.

  • Er Tandem t:slim X2 insulinpumpe vandtæt?

    Nej, Tandem t:slim X2 insulinpumpe er ikke vandtæt. Den er vandresistent (IPX7) og testet på en meters dybde i 30 minutter. Vi anbefaler ikke, at man bader med den.

  • Hvor længe holder batteriet på en opladning i Tandem t:slim X2 insulinpumpe?

    En opladning af batteriet holder op til syv dage ved normal brug. Bruger du CGM, holder en opladning op til fem dage. Batteriet er testet til at skulle holde hele insulinpumpens garantitid på 4 år.

  • Hvor lang tid tager det at oplade batteriet i Tandem t:slim X2 insulinpumpe?

    Vi anbefaler, at man oplader batteriet 10-15 minutter om dagen. Oplader du batteriet, når det er helt tomt, er det fuldt opladet efter ca. 2,5 time.

  • Hvordan genstarter jeg Tandem t:slim X2 insulinpumpe?

    Husk altid at koble insulinpumpen fra kroppen, før du slukker for den. Du genstarter pumpen ved at slutte den til en strømkilde, præcis som hvis du skulle oplade den. Tryk og hold start-/hurtigbolusknappen inde i ca. 30 sekunder, til insulinpumpen giver et kort bip. For at genstarte den sluttes den igen til en strømkilde. Du behøver ikke trykke på start-/hurtigbolusknappen, insulinpumpen starter op af sig selv. Bemærk, at når insulinpumpen har været slukket, skal du gennemføre ”Påfyld” proceduren med reservoiret igen (gammelt reservoir sidder måske i) og også fylde slangen med mindst 10,2 E. Du skal have mindst 50 E tilbage i reservoiret for at undgå at skifte reservoir ved en genstart.

  • Jeg får en alarm om ”Ufuldstændig bolus” på min Tandem t:slim X2 insulinpumpe, Hvad skyldes det?

    Hvis du går ind i bolusmenuen uden at afslutte en bolusprogrammering i løbet af 90 sekunder, udløses alarmen ”Ufuldstændig bolus”. For at undgå dette, skal du gøre det til en vane at trykke på Tandemlogoet (hjem-knappen), så du altid er i insulinpumpens startvindue, inden skærmslukkeren aktiveres.

  • Hvad betyder "CGM ikke tilgængelig (48T)"?

    Hvis du får tre streger (- – -) på pumpedisplayet, hvor du normalt får sensorværdierne, skyldes det, at den sensortråd, der i øjeblikket er i din hud, ikke kan aflæse glukoseniveauet. Du vil desuden modtage en meddelelse i insulinpumpen om “CGM ikke tilgængelig (48T)”. Massér området omkring transmitteren, drik vand og sæt ekstra plaster på ved sensoren, hvis den har løsnet sig. Dette kan f.eks. ske om natten, hvis du ligger på sensoren, da cirkulationen omkring sensortråden midlertidigt forringes. Du kan se på trendkurven på displayet, når du har haft “CGM ikke tilgængelig”, ved at der mangler prikker på grafen.  Hvis intet af ​​ovenstående hjælper, og du ikke får sensorværdier i tre timer, bedes du kontakte vores kundesupport på hverdage mellem 8-16 for yderligere fejlfinding.

  • Hvilke oplysninger er nødvendige ved reklamation af en Dexcom G6-sensor?

    Det vi skal vide for at reklamere en sensor er:

    • Hvilken fejl fik du med sensoren
    • Lot. nr. (står på sensor forpakningen)
    • SB-dato (start/before) (står på sensor forpakningen)
    • Indsætningsdato
    • Dato, hvor du fik sensorfejl / anden fejl
    • Sensorkoden (den firecifrede kode, som du indtastede i pumpen, da du startede sensoren. Kan ses i CGM- historikken under ”Komplet” den dag hvor du startede sensoren til højre i listen).
    • Hvor på kroppen blev sensoren sat, f.eks. mave eller overarm
    • Navn og adresse (så vi med sikkerhed kan sende erstatningssensor til den rigtige adresse)

    Hvis en sensor sidder fast i applikatoren efter applicering, skal vi have både applikator og sensor sendt til os.

    Hvis der skal reklameres for en sensor pga. afvigende CGM-værdier, har vi brug for tre eksempler på, hvad sensoren samt blodsukkermåleren viser på samme tid (dato/tid/BG-værdi/CGM-værdi).

  • Hvordan overfører jeg data fra min Tandem t:slim X2 insulinpumpe til Diasend?

    Diasend er et webbaseret analyseværktøj til download af historik fra insulinpumper, kontinuerlige glukosemålere (CGM) og blodsukkermålere. For at kunne downloade din insulinpumpe i Diasend hjemmefra, skal du anvende dit originale Micro-USB-kabel, som du fik med til din insulinpumpe, og at du har softwaren diasend®Uploader installeret på din PC. Du skal også oprette en personlig Diasend konto. Glooko har lavet en god vejledning om, hvordan du opretter din konto og hvordan du kan downloade insulinpumpen hjemmefra. Du kan dele dine data med dit behandlingssted ved at indtaste deres Klinik-id. Du skal blot angive klinikkens unikke Klinik ID. Hvis du har modtaget en invitation fra dit behandlingssted via e-mail, vil klinikkens id-nummer allerede være angivet.

    Har du en Dexcom app på telefonen kan du dele dine CGM-data direkte med din klinik via Cloud, under forsætning af du har aktiveret ”Del data” med din klinik. Ønsker du at pårørende eller andre personer skal kunne følge dine glucosemålinger, så skal du downloade Dexcom Follow appen. Du kan læse mere om, hvordan du gør det og hvordan det fungerer i denne Dexcom guide.

    Husk at data fra insulinpumpen altid skal downloades via Diasend Uploader eller en Diasend sender på klinikken.

    Klik på overskrifterne nedenfor for at komme til vejledningerne:

    Hvordan opretter jeg en Diasend konto?

    Hvordan installerer jeg og kan begynde at anvende softwaren diasend®Uploader?

    Hvordan kan jeg dele mine downloadede data med min klinik?

    Hvordan tilslutter jeg Dexcom G5/G6 appen til Diasend?

    Diasend mobil app

    Dette er en uafhængig app, som er god til at supplere din almindelige Diasend Personal konto på Diasend.

    Med Diasend mobilappen får du bl.a:

    • En god oversigt over de senest overførte data. (Pumpen skal downloades via Diasend Uploader)
    • Overskuelige rapporter over dit insulinindtag og CGM-data og glukoseniveau over tid
  • Hvor skal applikatoren til Dexcom G6 smides ud?

    Applikatoren til Dexcom G6 skal smides ud i brændbart affald.

  • Hvad gør jeg, hvis Dexcom-applikatoren sætter sig fast?

    Træk forsigtigt applikatoren af, indtil du ser det selvklæbende plaster.  Tag forsigtigt fat i kanten af ​​plasteret, og træk både applikatoren og plasteret væk fra huden. Kontroller derefter, at sensoren ikke sidder tilbage i huden.

  • Hvordan fylder jeg reservoiret til Tandem t:slim X2 insulinpumpe?

    Se vores film om, hvordan du fylder reservoiret. 

  • Der er en dråbe insulin ved reservoirmembranen, når jeg fylder reservoiret med insulin. Hvad kan det skyldes?

    Når man trækker kanylen ud fra membranen, kan der følge en dråbe insulin med ud. For at sikre, at du fylder reservoiret korrekt, kan du se klippet nedenfor. Vær opmærksom på, at reservoiret ikke skal lække, men det er ikke usædvanligt, at der sidder en dråbe insulin i forbindelse med fyldning af reservoiret.

     

KONTAKT OS

Vi er her for at hjælpe dig, kontakt os venligst