Vi hjælper dig

Vi tilstræber udelukkende at tilbyde førsteklasses produkter sammen med den bedst mulige service døgnet rundt. Vi stræber efter at være det mest trygge valg, når det gælder behandlingen af diabetes. Vi har hjertet med i vores arbejde, og vi sætter altid kundens behov først. Det kan være svært at leve med diabetes, og vi ved, at det påvirker mange af livets dagligdags situationer. Derfor tager vi os tid til at svare på dine spørgsmål, når du kontakter os.

Her har vi samlet nogle spørgsmål og svar. Har du nogle spørgsmål som ikke findes med på listen kan du sende dem på e-mail til os. info_dk@rubinmedical.dk

Spørgsmål & svar: Tandem T:slim X2

  • Hvor finder jeg telefonnummeret til Rubin Medicals 24 timers pumpesupport?

    Telefonnummer: 70 27 52 20 (nummeret står på bagsiden af pumpen) .

  • Hvad indebærer 24 timers pumpesupport?

    70275220 hverdage 8-16
    Vores kundesupport hjælper dig med spørgsmål om din insulinpumpe, CGM eller andet, du er i tvivl om, hvad angår vores diabeteshjælpemidler.

    Akut teknisk pumpesupport ud over dette tidsrum på tlf. 70275220
    Det er vores ambition at kunne hjælpe dig, så din insulintilførsel kan ske uden afbrydelser. Vi er her for dig, hvis der skulle opstå et akut problem med din pumpe. Vi henviser primært spørgsmål om CGM til vores kontortid.

  • Hvornår kan jeg opdatere min pumpe?

    Tandem t:slim X2 er den eneste insulinpumpe på markedet med software, som du nemt kan opdatere via en computer.

    For at kunne opdatere din pumpe skal du have ordineret en softwareopdatering fra din klinik. Kontakt klinikken for at høre, hvordan det ser ud i din region. Din klinik skal ordinere opdateringen og en Dexcom G6 fra Rubin Medical.

  • Hvordan foregår opdateringen?

    Din klinik ordinerer en softwareopdatering og Dexcom G6 fra Rubin Medical. Derefter skal du gennemgå et enkelt og kortfattet onlinekursus for at sikre, at du forstår den nye funktion Basal-IQ. Når du har gennemgået kurset, modtager du inden for 2-3 arbejdsdage et opdaterings-ID via e-mail, som du skal bruge for at kunne opdatere din pumpe. Du skal downloade og installere et program på din computer for at kunne gennemføre opdateringen. Du modtager al information fra os via e-mail, når opdateringen er ordineret.
    Ovenstående er under forudsætning af, at regionen har godkendt bestillingen af softwareopdateringen.

  • Jeg har allerede Dexcom G6 i dag, hvordan opdaterer jeg min pumpe?

    Din klinik skal ordinere opdateringen og Dexcom G6 fra Rubin Medical. Du skal skifte fra det Dexcom G6-system, du bruger i dag, til Dexcom G6 fra Rubin Medical (hvis du ikke allerede har gjort det), fordi det er et integreret system.

  • Hvorfor skal jeg have Dexcom G6 fra Rubin Medical?

    Tandem t:slim X2 og Dexcom G6 er et integreret system, hvor de forskellige dele samarbejder. Vi kan kun påtage os ansvaret og tilbyde oplæring og support, hvis alle dele af systemet leveres af Rubin Medical.

  • Jeg har ingen Tandem t:slim X2 i dag. Hvordan får jeg den nye pumpe med Basal-IQ?

    Din klinik ordinerer den nye pumpe med Basal-IQ-teknologi. Pumpen findes i sortimentet hos de fleste regioner (kan være afhængig af udbudsaftaler). Kontakt klinikken for at høre, hvordan det ser ud i din region.

  • Fungerer softwareopdateringen til Basal-IQ sammen med Dexcom G5?

    Nej, softwareopdateringen til Basal-IQ fungerer kun sammen med Dexcom G6. Det er yderligere en produktforbedring, fordi du ikke behøver at kalibrere Dexcom G6.

  • Hvordan fungerer Basal-IQ-teknologien?

    Basal-IQ-teknologien sætter insulindoseringen på pause ved behov for at hjælpe med at forebygge lavt blodsukker. Hvis glukoseniveauet forventes at falde under grænseværdien 4,4 mmol/l, sætter pumpen automatisk insulindoseringen på pause. Så snart glukoseniveauet begynder at stige igen, genoptager pumpen doseringen. Det betyder, at en pause i doseringen kan vare helt ned til 5 minutter. Funktionen er aktiveret i pumpen som standardindstilling, og den passer sig selv i baggrunden, uden at brugeren behøver at gøre noget. Du finder en uddybelse af, hvordan Basal-IQ fungerer her.

  • Kan Tandempumpen holde pause og øge dosen ved behov?

    Basal-IQ-teknologien, som nu er tilgængelig i de fleste regioner, sætter insulindoseringen på pause ved behov for at forebygge lavt blodsukker.

    Næste opdatering, Control-IQ-teknologi, vil desuden kunne øge dosis ved behov. Denne opdatering lanceres i USA i starten af 2020 og kommer senere til Danmark.

  • Jeg har ikke fået mit unikke opdaterings-ID til opdatering af Basal-IQ-teknologi. Hvornår får jeg det?

    Du modtager en e-mail fra Rubin Medical, når din klinik har bestilt softwareopdateringen til din Tandem t:slim X2-insulinpumpe.

    Inden du kan opdatere din Tandem t:slim X2, skal du gennemgå et onlinekursus på ca. 40 minutter. Når du har gennemført kurset, får du et certifikat, som du digitalt skal maile til certifikat@rubinmedical.dk. Når vi har fået din e-mail med certifikatet, sender vi i løbet af 2-3 arbejdsdage dit unikke opdaterings-ID, som du skal bruge til at opdatere din pumpe med Basal-IQ-teknologien.

    Hvis du ikke har modtaget den, så prøv at kontroller, om e-mailen med dit opdaterings-ID er havnet i din spam-mappe. Hvis du har sendt os dit certifikat, men endnu ikke modtaget noget opdaterings-ID efter en uge, bedes du kontakte os.

  • Kan jeg bruge en powerbank til at oplade min Tandem t:slim X2 insulinpumpe?

    Ja, du kan godt bruge en powerbank til at oplade Tandem t:slim X2. Kravet er, at den skal være på mindst 5 V og kunne klare 1000 mA.

  • Hvorfor kan kontakten mellem pumpe og sender forsvinde?

    Tandem t:slim X2 og Dexcom G5/G6 kommunikerer via Bluetooth. Bluetooth-signalet går via pumpens skærm, så sørg for, at skærmen altid vender udad, og at sender og pumpe er på samme side af kroppen. Derved får du de bedste forudsætninger for kontakt mellem enhederne.

  • Hvad skal jeg tænke på, når jeg flyver med min Tandem t:slim X2?

    Din Tandem t:slim X2 må IKKE udsættes for røntgen (full-body scanner), som bruges til håndbagage og indchecket bagage. Nyere helkropsscannere, som bruges til sikkerhedsscanning i lufthavne, er også en form for røntgen, som din pumpe ikke bør udsættes for. Meddel sikkerhedspersonalet i lufthavnen, at din pumpe ikke må udsættes for røntgenapparater, og bed om en alternativ undersøgelsesmetode. Din pumpe er designet til at kunne modstå almindelige elektromagnetiske forstyrrelser, herunder metaldetektorer i lufthavne. I dokumentet “Information ved flyrejse med Tandem t:slim X2” finder du mere information.

  • Kan jeg købe en Tandem t:slim X2 insulinpumpe eller Eversense XL privat?

    Insulinpumpen Tandem t:slim X2 og Eversense XL sælges kun direkte til behandlere/klinikker i Sverige, Danmark og Norge. Vi sælger ikke direkte til privatpersoner.

  • Beskyttelsen til USB-porten på min insulinpumpe er gået i stykker. Hvad gør jeg nu?

    Beskyttelsen til USB-porten er en forbrugsvare, som kan bestilles hos Rubin Medical.

  • Jeg oplever, at min insulinpumpe har kort batterilevetid. Hvad kan det skyldes?

    Der kan være forskellige grunde til, at batteriet løber hurtigt tør. Kontroller, at mobiltilslutning for Bluetooth er slået fra. Hvis man har mange alarmer, fx okklusionsalarm eller CGM-alarm, bruger det mere batteri, særligt hvis man ikke bekræfter dem. Det samme er tilfældet, hvis man har displayet tændt ofte og/eller har indstillet en lang skærmtimeout. Vi anbefaler, at man oplader sin pumpe ca. 10-15 min./dag.

  • Hvor finder man den totale daglige basaldosis for et døgn i Tandem t:slim X2?

    1) Gå ind i indstillinger -> Min pumpe -> Personlige profiler -> vælg aktuel profil. Tryk på ”Rediger” og derefter på ”Tidsindstillinger”. Tryk på pil ned i det højre hjørne på displayet, til du kommer til sidste side, hvor du ser total daglig basal for den valgte profil. Bemærk, at det kun er den programmerede basaldosis pr. døgn, der vises.

    2) Gå ind i Indstillinger -> pil ned -> Historik eller Pumpehistorik (afhængig af hvilken software du har) -> Basal. Vælg aktuel dag (tænk på, at du ikke kan se dagens totale daglige basal, men gårsdagens og bagud i tiden). Tallet viser den faktiske totale basaldosis den valgte dag.

  • Hvordan fungerer min Tandem t:slim X2?

    Her på vores hjemmeside finder du instruktionsfilm og brochurer om vores produkter.

    Klik HER for at gå direkte til siden med informationsmateriale.

  • Hvilke infusionssæt kan jeg bruge til Tandem t:slim X2?

    Reservoiret til Tandem t:slim X2 har en såkaldt t:lock kobling. Alle Tandem infusionssæt passer til reservoiret med t:kobling

  • Hvilket insulin kan jeg bruge i Tandem t:slim X2?

    Humalog og Novorapid er testet af Tandem Diabetes Care, Inc. og er sikre at bruge i Tandem t:slim X2. Vi anbefaler, at man skifter reservoir og insulin hver 2. til hver 3. dag afhængig af, hvilket infusionssæt du bruger.

  • Hvad er Micro Delivery System, og hvordan fylder jeg reservoiret til Tandem t:slim X2?

    Tandem t:slim X2 har et unikt doseringssystem, et såkaldt Micro Delivery System. Fordelen ved dette system er, at du aldrig kommer i direkte kontakt med hele insulinmængden i reservoiret. Reservoiret er lille, men rummer alligevel 300 E insulin. Se vores film her om, hvordan du fylder reservoiret.

  • Hvordan tager jeg clipsen af t:case?

    På t:case kan du flytte clipsen, så du enten bærer pumpen lodret eller vandret. Tag først t:case af pumpen. Brug en plan genstand til at løfte plaststykket op, som holder clipsen fast. Skyd samtidig clipsen opad. Flyt så clipsen til den anden holder til clipsen, til den klikker på plads. Se film her.

  • Er Tandem t:slim X2 vandtæt?

    Nej, den er ikke vandtæt. Den er vandresistent (IPX7) og testet på en meters dybde i 30 minutter. Vi anbefaler ikke, at man bader med den.

  • Hvor længe holder batteriet på en opladning i Tandem t:slim X2?

    En opladning af batteriet holder op til syv dage ved normal brug. Bruger du CGM, holder en opladning op til fem dage. Batteriet er testet til at skulle holde hele pumpens garantitid på 4 år.

  • Hvor lang tid tager det at oplade Tandem t:slims batteri?

    Vi anbefaler, at man oplader batteriet 10-15 minutter om dagen. Oplader du batteriet, når det er helt tomt, er det fuldt opladet efter ca. 2,5 time.

  • Hvordan genstarter jeg Tandem t:slim X2?

    Husk altid at koble pumpen fra kroppen, før du slukker for den. Du genstarter pumpen ved at slutte den til en strømkilde, præcis som hvis du skulle oplade den. Tryk og hold start-/hurtigbolusknappen inde i ca. 30 sekunder, til pumpen giver et kort bip. For at genstarte den sluttes den igen til en strømkilde. Du behøver ikke trykke på start-/hurtigbolusknappen, pumpen starter op af sig selv. Bemærk, at når pumpen har været slukket, skal du gennemføre ”Påfyld” proceduren med reservoiret igen (gammelt reservoir sidder måske i) og også fylde slangen med mindst 10,2 E. Du skal have mindst 50 E tilbage i reservoiret for at undgå at skifte reservoir ved en genstart.

  • Jeg får en alarm om ”Ufuldstændig bolus” på min Tandem t:slim insulinpumpe, hvad skyldes det?

    Hvis du går ind i bolusmenuen uden at afslutte en bolusprogrammering i løbet af 90 sekunder, udløses alarmen ”Ufuldstændig bolus”. For at undgå dette, skal du gøre det til en vane at trykke på Tandemlogoet (hjem-knappen), så du altid er i pumpens startvindue, inden skærmslukkeren aktiveres.

  • Hvad betyder "CGM ikke tilgængelig (48T)"?

    Hvis du får tre streger (- – -) på pumpedisplayet, hvor du normalt får sensorværdierne, skyldes det, at den sensortråd, der i øjeblikket er i din hud, ikke kan aflæse glukoseniveauet. Du vil desuden modtage en meddelelse i pumpen om “CGM ikke tilgængelig (48T)”. Massér området omkring transmitteren, drik vand og sæt ekstra plaster på ved sensoren, hvis den har løsnet sig. Dette kan f.eks. ske om natten, hvis du ligger på sensoren, da cirkulationen omkring sensortråden midlertidigt forringes. Du kan se på trendkurven på displayet, når du har haft “CGM ikke tilgængelig”, ved at der mangler prikker på grafen.  Hvis intet af ​​ovenstående hjælper, og du ikke får sensorværdier i tre timer, bedes du kontakte vores kundesupport på hverdage mellem 8-16 for yderligere fejlfinding.

  • Hvilke oplysninger er nødvendige ved reklamation af en Dexcom G6-sensor?

    Det vi skal vide for at reklamere en sensor er:

    • Hvilken fejl fik du med sensoren
    • Lot. nr. (står på sensor forpakningen)
    • SB-dato (start/before) (står på sensor forpakningen)
    • Indsætningsdato
    • Dato, hvor du fik sensorfejl / anden fejl
    • Sensorkoden (den firecifrede kode, som du indtastede i pumpen, da du startede sensoren. Kan ses i CGM- historikken under ”Komplet” den dag hvor du startede sensoren til højre i listen).
    • Hvor på kroppen blev sensoren sat, f.eks. mave eller overarm
    • Navn og adresse (så vi med sikkerhed kan sende erstatningssensor til den rigtige adresse)

    Hvis en sensor sidder fast i applikatoren efter applicering, skal vi have både applikator og sensor sendt til os.

    Hvis der skal reklameres for en sensor pga. afvigende CGM-værdier, har vi brug for tre eksempler på, hvad sensoren samt blodsukkermåleren viser på samme tid (dato/tid/BG-værdi/CGM-værdi).

  • Hvordan overfører jeg data fra min Tandem t:slim X2 til Diasend?

    Diasend er et webbaseret analyseværktøj til download af historik fra insulinpumper, kontinuerlig glukosemålere (CGM) og blodsukkermålere. For at kunne downloade din pumpe i Diasend hjemmefra skal du anvende dit originale Micro-USB-kabel, som du fik med til din pumpe, og at du har softwaren diasend®Uploader installeret på din PC. Du skal også oprette en personlig Diasend konto. Glooko har lavet en god vejledning om hvordan du opretter din konto og hvordan du kan downloade pumpen hjemmefra. Du kan dele dine data med dit behandlingssted ved at indtaste deres Klinik-id. Du skal blot angive klinikkens unikke Klinik ID. Hvis du har modtaget en invitation fra dit behandlingssted via e-mail, vil klinikkens id-nummer allerede være angivet.

    Har du en Dexcom app på telefonen kan du dele dine CGM-data direkte med din klinik via Cloud, under forsætning af du har aktiveret ”Del data” med din klinik. Ønsker du at pårørende eller andre personer skal kunne følge dine glucosemålinger, så skal du downloade Dexcom Follow appen. Du kan læse mere om hvordan du gør det og hvordan det fungerer i denne Dexcom guide.

    Husk at data fra pumpen altid skal downloades via Diasend Uploader eller en Diasend sender på klinikken.

    Klik på overskrifterne nedenfor for at komme til vejledningerne:

    Hvordan opretter jeg en Diasend konto?

    Hvordan installerer jeg og kan begynde at anvende softwaren diasend®Uploader?

    Hvordan kan jeg dele mine downloadet data med min klinik?

    Hvordan tilslutter jeg Dexcom G5/G6 appen til Diasend?

    Diasend mobil app

    Dette er en uafhængig app, som er god til at suppler din almindelige Diasend Personal konto på Diasend.

    Med Diasend mobilappen får du bl.a:

    • En god oversigt over de senest overførte data. (Pumpen skal downloades via Diasend Uploader)
    • Overskuelige rapporter over dit insulinindtag og CGM-data og glukoseniveau over tid
KONTAKT OS

Vi er her for at hjælpe dig, kontakt os venligst